сряда, 9 февруари 2011 г.

Феята на стената

"Танцът" от серията "Изкуства" на Алфонс Муха висеше като плакат в спалнята на родителите ми. Като бях малка обичах да си представям, че когато няма никой вкъщи, тя оживява и обикаля като си измислях какви ли не истории. За мен тя беше митична фея способна на какви ли не чудеса.
Вече като много по-голяма открих и стила на картината - Ар Нуво и се влюбих силно във всичките му въплъщения, както в архитектурата така и в графиката и изкуството. Алфонс Муха си ми остана най - любимия представител с неговите образи на богини и феи въплътили женската красота и изящество. Майсторството и финеса на творбите му и до днес ме очароват, но трябва да призная,че едва когато посетих Прага разбрах, че той всъщност е чех. Малко засрамена като се прибрах проучих биографията му, която се оказа доста интересна.
Оказва се, че този невероятен гений на графиката не е бил приет първоначално в Пражката художествена академия под предлог за липса на художествен талант. Започва като рисува декори, а в последствие след като съдбата му се усмихва и си намира спонсор е приет да учи и в Художествената академия в Мюнхен. Истинският апогей на твореца започва на 26.12.1894 с плакатът на постановката "Жизмонда", който му възлагат по чиста случайност, защото дежурният художник се е разболял, а плаката е трябвало да бъде готов и разлепен на първия ден от новата година:

Сезоните:

Изкуствата:

1 коментар:

YMY каза...

Ах, Муха! ^^ Знаеш, че и на мен ми е слабост! <3 ГОЛЯМА!!!
Пък за него гледах такъв великолепен научно популярен филм преди години, че съвсем се разтопих като масълце и научих мнооого, мнооого иии от тогава ми е мечта да отида в музея му, който се намира до едно селце на няколко километра от Прага! =)
За Ар Нуво пък просто не думай, че какви духовни оргазми изпитах в Орсе сред мебелите от тоя стил... Ами в замакът Пелешор в Румъния?... Не, не, не! Спирам! "Мълчи, сърце!"
И без това не искам коментарът ми да стане по-дълъг от публикацията ти! /Дано не е станал вече!/ :-D

Публикуване на коментар

Ще се радвам на вашия коментар, стига да не сте груби или цинични.